Logohrátky
Logopedická prevence a podpora probíhající logopedické péče.
Logopedická prevence a podpora probíhající logopedické péče.
S blížícím se dubnem, a také zápisy do 1. tříd by měli zpozornět rodiče předškoláků. Každý rok se setkáváme s otázkami, co vše by dítě mělo před vstupem do školy zvládat, co se vlastně bude u zápisu "zkoušet", co se stane, když dítě u zápisu neuspěje nebo jak se pozná, že dítě je či není na školu připraveno.
Speciálně-pedagogické centrum (SPC) je, stejně jako pedagogicko-psychologická poradna, školské poradenské zařízení, které se řídí vyhláškou č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Dále Školský zákon č. 561/2004 Sb. v aktuálním znění. SPC jsou nejčastěji zřizována především Krajskými úřady,...
Školská poradenská zařízení (ŠPZ) jsou zřizována podle vyhlášky č. 72/2005 Sb. v aktuálním znění. V současné době vyhláška O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zná pouze dva typy ŠPZ:
Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) je školské poradenské zařízení, které se řídí vyhláškou č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Depistáž je cílené vyhledávání žáků, u kterých je možné riziko vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. Speciální vzdělávací potřebou jsou myšleny specifické poruchy učení, poruchy chování, poruchy pozornosti, nadání a mimořádné nadání aj.
Dyskalkulie je porucha matematických schopností a dovedností. Je to velice obsáhlá specifická porucha učení, proto se rozděluje na několik typů podle oblasti, ve které způsobuje problémy. Nejčastějších potíží si u žáka můžeme všímat při:
Dysortografie je specifická porucha učení, která postihuje pravopis. A poznáme ji především díky tzv. specifickým dysortografickým chybám. Specifické chyby jsou:
Dysgrafie je specifická porucha učení, která postihuje písemný projev jedince. Písmo je často nečitelné, neupravené. Dysgrafik mívá potíže s osvojováním tvarů jednotlivých písmen, pomalým tempem zápisu, neupraveným písmem. Napsaná písmena se často nevejdou na řádek nebo na něm naopak "létají", potíže činí také kombinování velkých a malých písmen,...
Dyslexie postihuje čtenářské dovednosti a čtenářskou gramotnost ve všech jejích rovinách. Charakterizují ji obtíže v přesném rozpoznávání slov, v plynulosti četby, ve schopnosti rozlišovat hlásky. Často s dyslexií souvisí také potíže v chápání čteného textu.
Jedná se o jedno z nejdiskutovanějších témat prolínajících se dnešním školstvím. Mluvíme o různorodé skupině poruch, které se projevují především při získávání (učení se) nových dovedností - nejčastěji čtení, psaní a počítání. SPU často doprovází i dalšími potíže - např.: poruchy chování, narušená komunikační schopnost, potíže v soustředění,...