Depistáž

09.12.2019

5 minut čtení

Depistáž je cílené vyhledávání žáků, u kterých je možné riziko vzniku speciálních vzdělávacích potřeb. Speciální vzdělávací potřebou jsou myšleny specifické poruchy učení, poruchy chování, poruchy pozornosti, nadání a mimořádné nadání aj.

V naší škole je depistáž standardní činností školního poradenského pracoviště  a  zaměřuje se na žáky prvních a druhých ročníků. Díky tomuto preventivnímu kroku se nám daří aktivně vyhledávat žáky s oslabením některé z oblastí, které jsou důležité pro vzdělávání.

Depistáž probíhá formou individuální práce s dětmi po dobu cca 15-20 minut. Se žákem pracuje školní speciální pedagog nebo školní psycholog. Na všechny žáky čekají stejné úkoly, které jsou i stejně zadané. Díky tomuto můžeme srovnat výsledky žáků jedné třídy mezi sebou a výsledek nás často upozorňuje na oblasti, na které je třeba se v dané třídě více zaměřit.

V rámci depistáže je pozornost zaměřena také na další projevy dítěte - komunikativnost, navazování očního kontaktu, nervozitu, psychomotorický neklid, pozornost, paměť atd.

Aby samotná depistáž mohla proběhnout, je nutný informovaný souhlas zákonného zástupce.

Depistáž v prvních třídách se zaměřovala na několik oblastí:

  • Sluchové vnímání
  • Matematické představy
  • Časová a prostorová orientace
  • Vizuomotorická koordinace
  • Zrakové vnímání
  • Lateralita
  • Řeč
  • Kresba

V rámci sluchového vnímání se během depistáže zaměřujeme na rozeznání náslechové hlásky ve slově, roztleskání slov na slabiky a určení počtu slabik, sluchovou analýzu a syntézu (sklad a rozklad slov na hlásky) a sluchovou diferenciaci - rozeznání, zda jsou dvě slabiky/slova stejná nebo odlišná.

V matematické části depistáže nás zajímá číselná řada + orientace a ní, určení množství (větší, menší, stejně) a znalost geometrických tvarů.

Orientací v prostoru a čase je myšleno rozlišení a poznání pravé a levé strany, zvládání pojmů "před, za, nad, pod, vedle, mezi, nahoře, dole, uprostřed, první, poslední) a jejich aktivní používání a pojmenování. Zkoušeny jsou taktéž dvě kritéria (vpravo nahoře, dole uprostřed atd.). Dalším úkolem je například vyjmenování a orientace ve dnech v týdnu nebo měsících.

Vizuomotorická koordinace zkouší přesné překreslení jednoduchých obrazců dle vzoru.

Zrakové vnímání se zaměřuje na to, zda dítě dokáže rozlišit obrázky podle malých detailů nebo jejich natočení.

Lateralita, tedy preference jednoho z párových orgánů (oko, ruka, noha) by u většiny dětí v první třídě již měla být jasná. Zaměřujeme se na to, zda dítě upřednostňuje jedno stranu (pravé oko, pravá ruka nebo levé oko, levá ruka) nebo zda se strany kříží (často levé oko a pravá ruka či naopak).

Řeč je zmíněna jako samostatná oblast, ale prolíná se všemi ostatními úkoly. Všímáme si, jakým způsobem dítě komunikuje, zaměřujeme se na jeho aktivní i pasivní slovní zásobu i případnou narušenou komunikační schopnost (dyslálie apod.) atd.

Kresba je brána jako doplňková část depistáže, která pro nás sice nemá výpovědní hodnotu, ale dokáže nás upozornit na možné potíže.

Depistáž ve druhých ročnících probíhá velmi podobně, je však mírně obsáhlejší a zaměřuje se na větší množství oblastí. Součástí je i čtení, diktát, přepis atd.

Výsledky depistáže slouží především školnímu speciálnímu pedagogovi, který si pomocí depistáže může předem vytipovat děti, se kterými by v budoucnu mohl nějakým způsobem pracovat. Depistáž také slouží třídnímu učiteli, kterému prozradí celkovou úroveň třídy a oblasti, na které je třeba se v rámci výuky více zaměřit. V případě zájmu jsou s výsledky depistáže u svého dítěte seznámeni také zákonní zástupci (rodiče), kteří zkonzultují výsledek se speciálním pedagogem, pro kterého je od nich velmi důležitá zpětná vazba. Na základě depistáže totiž nelze dělat konečné závěry, protože žák je v novém prostředí s člověkem, kterého nezná příliš dobře. Výkony mohou tedy být ovlivněny nervozitou, únavou, zdravotním stavem atd. Je tedy dobré výsledky konzultovat se zákonným zástupcem nebo třídním učitelem a zjistit, zda depistáž odpovídala běžným výkonům a projevům dítěte. V případě potřeby může na depistáž navazovat speciálně pedagogická diagnostika, případně návštěva školského poradenského zařízení - pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně-pedagogického centra. 

Přestože z depistáže nelze dělat jasný a jednoznačný závěr, může nám velmi napovědět, na co se u konkrétního žáka/třídy více zaměřit a čemu věnovat větší pozornost a její provedení je tak velmi důležité. 


Autor: Tereza Franzová

© 2019 Školní poradenské pracoviště ZŠ Bílovice nad Svitavou
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky