Dysortografie
5 minut čtení
Dysortografie je specifická porucha učení, která postihuje pravopis. A poznáme ji především díky tzv. specifickým dysortografickým chybám. Specifické chyby jsou:
- Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
- Měkčení - rozlišování měkkých a tvrdých slabik (dy-ty-ny/di-ti-ni)
- Rozlišování sykavek
- Záměny znělých a neznělých souhlásek
- Vynechávání nebo naopak přidávání písmen (slabik) do slov
- Nedodržování hranic slov v písmu
S dysortografií jdou většinou ruku v ruce další SPU. Nejčastěji se jedná o dysgrafii, ale souvisí taktéž s dyslexií. Souběžně s dysortografií se velmi často setkáváme také s oslabenou sluchovou a zrakovou percepcí (vnímáním), potíže dělá taktéž vnímání a zopakování rytmu, nesoustředění, nedbalost v psaném projevu atd.
Při reedukaci dysortografie se musíme zaměřit především na posílení oslabených oblastí a taktéž na zvládnutí mluvnického učiva. Při reedukaci dysortografie se musíme také zaměřit na pozitivní motivování dítěte, soustředění, práci s chybou, kontrolu a v neposlední řadě také na dovednost použití gramatických pravidel. U mladších dětí často činí potíže také výbavnost (psacích) písmen.
1. Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
Nejdůležitější podmínkou při nácviku krátkých a dlouhých samohlásek je, aby žák délku správně slyšel. Při diktování je důležité správně artikulovat a délku zdůrazňovat. Dysortografikům doporučujeme, aby si vše, co píší, zřetelně opakovali. Taktéž je lepší, když znaménka píší ihned nad dané písmeno a nedodržují tak zásadu plynulého psaní.
2. Měkčení - rozlišování měkkých a tvrdých slabik
Jedná se nejčastěji o nedostatečně vyvinuté sluchové vnímání, kdy dítě hůře rozlišuje měkké a tvrdé souhlásky a toto učivo mu činí větší či menší problémy. Je vhodné žáky vést k hlasitému opakování toho, co píší a k následné kontrole napsaného.
3. Rozlišování sykavek
Potíže s rozlišováním sykavek mohou být způsobeny taktéž oslabeným sluchovým vnímáním, ale často zde hraje roli i narušená komunikační schopnost, kdy dítě danou hlásku špatně vysloví, tím pádem ji i špatně slyší a píše. Často tak dochází k záměně (asimilaci) sykavek, kdy dítě nesprávně rozlišuje c-s-z/č-š-ž.
4. Záměny znělých a neznělých souhlásek
Na správné rozlišování znělých a neznělých hlásek má největší vliv sluchové vnímání a správná výslovnost jednotlivých hlásek. Pokud dítě hlásku správně neslyší, nemůže ji ani správně napsat. Je proto vhodné výrazně artikulovat a pokud si nejsme jistí, že dítě jednotlivé hlásky správně vnímá, používáme pomocná slova (T jako tatínek, D jako domeček aj.).
5. Vynechávání nebo přidávání písmen (slabik)
Vynechávání či přidávání písmen nebo slabik do jednotlivých slov je taktéž často způsobeno nedostatečně vyvinutou sluchovou percepcí, konkrétně sluchovou analýzou a syntézou (rozklad a sklad slov), potíže může způsobovat také horší výbavnost jednotlivých písmen, nedostatečné soustředění, narušená komunikační schopnost nebo potíže v grafomotorice.
5. Nedodržování hranic slov v písmu
Na potíže nás upozorní několik slov spojených dohromady, nerozlišování začátků a konců vět, spojování předložek se slovy atd. Nedodržení hranic slov velmi souvisí s předchozí bodem a má stejné příčiny.
Tipy pro děti s dysortografií
- Mluvte s dítětem, proč je důležité naučit se psát, o důležitosti a významu písma
- Ujistěte dítě, že chápete jeho nechuť ke psaní a sami také máte nějakou činnost, která vám nejde a nemáte ji rádi
- Motivujte - společně vymyslete, jak na psaní vyzrajete
- Trpělivost - bez velkého množství trpělivosti ze strany dospělého si bude dítě psaní osvojovat obtížně
- Denní režim - domluvte se, kdy budete psát a jakou formou chcete psaní procvičovat
- Kontrola - vyjádřete důležitost kontroly napsaného, veďte dítě k sebekontrole
- Práce s chybou - chyba je motiv, chyba je cesta
- Hrajte si - psaní je zábava. Využívejte různé formy reedukace dysortografie
- Zařazujte uvolňovací cviky a relaxační pauzy
- Na konci práce si vyhodnoťte, co se dařilo - hledejte vždy to pozitivní. Učte dítě sebehodnocení
- Upozorněte na každý malý úspěch, odměňujte se
- Odpočívejte - jen odpočaté dítě se může soustředit na práci
Některé z osvědčených pomůcek:
- Bzučák, hudební nástroje
- Tvrdé a měkké kostky
- Karty s písmeny, slabikami, předložkami, obrázky
- Grafické znázorňování délek samohlásek
- Rytmická cvičení, básničky
- Rozklad a sklad slov na slabiky, slovní fotbal
Autor: Tereza Franzová
Zdroje:
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 8071780383.