Speciálně-pedagogické centrum
5 minut čtení
Speciálně-pedagogické centrum (SPC) je, stejně jako pedagogicko-psychologická poradna, školské poradenské zařízení, které se řídí vyhláškou č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Dále Školský zákon č. 561/2004 Sb. v aktuálním znění. SPC jsou nejčastěji zřizována především Krajskými úřady, můžeme se však setkat i se soukromými subjekty.
SPC poskytují psychologické, speciálně-pedagogické a sociální služby dětem se zdravotním postižením na všech typech škol a nabízí poradenství a metodickou podporu jejich zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům a školám. SPC musí vždy jednat v nejlepší zájmu žáka.
Speciálně pedagogická centra se liší podle typu zdravotního postižení. Některá SPC zabezpečují poradenské služby klientům s jedním postižením, jiná se věnují více druhům postižení.
Typy SPC:
- Speciálně pedagogické centrum pro žáky s mentálním postižením
- Speciálně pedagogické centrum pro žáky s poruchami autistického spektra
- Speciálně pedagogické centrum pro žáky s tělesným postižením
- Speciálně pedagogické centrum pro žáky se sluchovým postižením
- Speciálně pedagogické centrum pro žáky s vícečetným postižením
- Speciálně pedagogické centrum pro žáky se zrakovým postižením
- Speciálně pedagogické centrum pro žáky s narušenou komunikační schopností
Standartní činnosti SPC bez ohledu na jeho zaměření:
- Vyhledávání žáků se zdravotním postižením
- Komplexní diagnostika žáka (speciálně pedagogická a psychologická)
- Tvorba plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko-psychologické vedení apod.)
- Přímá práce s žákem (individuální a skupinová)
- Včasná intervence
- Konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení
- Sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.)
- Krizová intervence
- Metodická činnost pro zákonné zástupce, pedagogy (podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu)
- Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením
- Zapůjčování odborné literatury
- Zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků
- Ucelená rehabilitace pedagogicko-psychologickými prostředky
- Pomoc při integraci žáků se zdravotním postižením do mateřských, základních a střední škol, instruktáž a úprava prostředí
- Všestranná podpora optimálního psychomotorického a sociálního vývoje žáků se zdravotním postižením v duchu tzv. ucelené rehabilitace (využívání prostředků pedagogicko-psychologických, léčebných, sociálních a pracovních), tj. zajištění komplexní péče zaměřené nejen na žáka s postižením, ale na celou jeho rodinu
- Vedení dokumentace centra a příprava dokumentů pro správní řízení
- Koordinace činností s poradenskými pracovníky škol, s poradnami a středisky výchovné péče
- Zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Zpracování návrhů individuálních vzdělávacích plánů
- Tvorba, návrhy a nabídka speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků
Další činnosti se odvíjí podle typu a zaměření SPC.
Standartní poradenské služby jsou poskytovány bezplatně, na základě žádosti žáků, zákonných zástupců nezletilých žáků, škol nebo školských zařízení.
Na speciálněpedagogické centrum se mohou rodiče (zákonní zástupci) nebo škola obrátit v těchto situacích:
- potřebují-li poradit a odborně vést v souvislosti s řešením otázek přiměřené podpory a stimulace dítěte s jakýmkoliv zdravotním postižením
- potřebují-li poradit se vzděláváním dítěte se zdravotním postižením
- potřebují-li poradit s přípravou dítěte se zdravotním postižením na pracovní uplatnění
První návštěva v SPC:
K první návštěvě rodiče (zákonní zástupci) přinesou zprávy, doporučení z předcházejících odborných vyšetření a jiných konzultací. Před návštěvou centra je dobré dítě na toto setkání pozitivně připravit.
Peče ve speciálně-pedagogických centrech může být jednorázová, opakovaná, ale i pravidelná.
Autor: Tereza Franzová
Zdroje:
BITTMANNOVÁ, Lenka. Speciálněpedagogické minimum pro učitele: co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Pasparta, [2019]. ISBN 9788088290148.
HANÁK, P.: Analýza současných úkolů speciálně pedagogických center podle druhu postižení v České republice. Disertační práce. Brno, MUNI, 2008.
MICHALÍK,J.: Školský poradenský systém v ČR(východiska, rizika, příležitosti, návrh pojetí), analýza stavu, Olomouc, 2008.
PIPEKOVÁ, Jarmila, ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0
VÍTKOVÁ, M. a kol.: Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-08
https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogický_lexikon/S/Speciálně_pedagogické_centrum
https://www.nuv.cz/ramps/spc
https://www.inkluze.upol.cz/portal/Download/publikace/Petr_Hanak__Jan_Michalik_a_kol__Informacni_brozura_o_cinnosti_specialne_pedagogickych_center.pdf