Dyskalkulie

11.11.2019

3 minuty čtení

Dyskalkulie je porucha matematických schopností a dovedností. Je to velice obsáhlá specifická porucha učení, proto se rozděluje na několik typů podle oblasti, ve které způsobuje problémy. Nejčastějších potíží si u žáka můžeme všímat při:

  • Tvoření skupin nebo řad (dle velikosti, barvy, tvaru atd.)
  • Porovnávání počtu
  • Chápání pojmu číslo
  • Potíže s prostorovou a pravo-levou orientací
  • Neschopnost číst matematické symboly
  • Problémy se čtením čísla (vícemístné číslo, počet nul, řády)
  • Záměny tvarově podobných číslic
  • Potíže s římskými čísly
  • Problémy s psaním matematického zápisu
  • Narušená schopnost v provádění matematických operací zpaměti
  • Záměny operací (sčítání x násobení aj.)
  • Nedostatečné osvojení násobilky
  • Nutnost počítání na prstech i ve vyšších ročnících
  • Potíže v řešení slovních úloh
  • Problémy s chápáním matematických pojmů a jejich souvislostí

Kdo může pomoci aneb Co mám dělat, když...

Pokud jste si u svého dítěte všimli potíží s matematikou, se kterými si sami nevíte rady, je spousta osob, které vám dokáží poradit nebo vás dokáží správně nasměrovat. Ve škole se v první řadě můžete obrátit na učitele matematiky vašeho dítěte, třídního učitele nebo školního speciálního pedagoga. Mimo školu se vám nejčastěji budou věnovat pracovníci pedagogicko-psychologické poradny.

Diagnostika dyskalkulie je prováděna v pedagogicko-psychologických poradnách a je to složitý proces. Na rozdíl od ostatních poruch učení většinou nelze dyskalkulii diagnostikovat v mladším školním věku. U žáků 1.-3. tříd je většinou vysloveno pouze podezření na dyskalkulii, jelikož v tomto věku žáci uplatňují spíše paměť a inteligenci než matematické schopnosti. Ať už je dyskalkulie diagnostikována nebo je pouze v podezření, je nutné zahájit reedukaci.

Reedukace dyskalkulie probíhá velmi podobně, jako reedukace dalších SPU. Zásadou je vycházet z co nejpřesnější diagnostiky a z již zvládnutých dovedností. Úkoly, které žák plní musí být přiměřené jeho schopnostem, aby si dítě mohlo zažít pocit úspěchu. Reedukace by měla postupovat po malých krůčcích a náročnost jednotlivých úkolů se zvyšuje až po důkladném procvičení a upevnění předchozího učiva. Další zásadou, která je při reedukací důležitá, je pravidelnost. Toto pravidlo se netýká pouze dyskalkulie, ale také dalších specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie). Nejlepších výsledků dosáhneme, pokud daná činnost bude dítě bavit a bude při ní aktivně pracovat. Při práci by žák měl být v klidném prostředí, které mu umožní dostatečné soustředění na daný úkol. Ze strany dospělého je nutné navození příjemné atmosféry a dostatek trpělivosti. Při rozvíjení matematických schopností je vhodné zapojit co nejvíce smyslů - především názornost.

Tipy pro práci se žáky s dyskalkulií

  • Mluvte s dítětem, proč je důležité naučit počítat, jak lze matematiku využít v reálném životě
  • Ujistěte dítě, že chápete jeho nechuť k počítání a sami také máte nějakou činnost, která vám nejde a nemáte ji rádi
  • Motivujte - společně vymyslete, jak na matematiku vyzrajete
  • Trpělivost - bez velkého množství trpělivosti ze strany dospělého si bude dítě počítání osvojovat obtížně
  • Denní režim - domluvte se, kdy se budete matematice věnovat a jakou formou budete procvičovat
  • Kontrola - vyjádřete důležitost kontroly, veďte dítě k sebekontrole
  • Hrajte si - i počítání může být zábava. Využívejte různé formy reedukace dyskalkulie
  • Zařazujte uvolňovací cviky a relaxační pauzy
  • Na konci práce si vyhodnoťte, co se dařilo - hledejte vždy to pozitivní. Učte dítě sebehodnocení
  • Upozorněte na každý malý úspěch, odměňujte se

Autor: Tereza Franzová

Zdroje:

  • BITTMANNOVÁ, Lenka. Speciálněpedagogické minimum pro učitele: co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Pasparta, [2019]. ISBN 978-80-88290-14-8.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 8071780383.
© 2019 Školní poradenské pracoviště ZŠ Bílovice nad Svitavou
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky