Školské poradenské zařízení

27.01.2020

4 minuty čtení 

Školská poradenská zařízení (ŠPZ) jsou zřizována podle vyhlášky č. 72/2005 Sb. v aktuálním znění. V současné době vyhláška O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zná pouze dva typy ŠPZ:

Dříve se mezi ŠPZ zařazovala i Střediska výchovné péče.

Školská poradenská zařízení poskytují a nabízí dětem, žákům, studentům, jejich zákonným zástupcům a školám informační, diagnostickou, poradenskou a metodickou činnost. Dále poskytují odborné speciálně-pedagogické a pedagogicko-psychologické služby. Taktéž napomáhají při preventivních činnostech, volbě vhodného vzdělávání dětí, žáků a studentů a při přípravě na budoucí povolání.

Ve školských poradenských zařízeních se nejčastěji setkáte se speciálními pedagogy, psychology a sociálními pracovníky. Poradenské služby jsou bezplatné, poskytují se na žádost žáků, jejich zákonných zástupců. 

Školská poradenská zařízení na základě speciálně-pedagogické, v případě potřeby i psychologické diagnostiky zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků. Tito žáci mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem. Dále mají právo na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školského poradenského zařízení.

Po ukončení vyšetření dostane škola (školské zařízení), kterou dítě navštěvuje, Doporučení školského poradenského zařízení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Toto doporučení obsahuje stupeň a popis podpůrných opatření, které bude škola žákovi poskytovat (metody a formy práce, organizace výuky, personální podporu, pomůcky, obsah vzdělávání, hodnocení žáka, podpůrná opatření jiného druhu aj.).

Na tato podpůrná opatření má žák nárok bez ohledu na to, zda se vzdělává formou individuální či skupinové integrace nebo ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením. Typ školy, kterou žák navštěvuje, ovlivní volbu podpůrných opatření, která jsou pro jeho vzdělávání doporučována.

Účinná spolupráce školského poradenského zařízení a školy, v níž je žák vzděláván, je základním předpokladem pro jeho efektivní vzdělávání. Znalost konkrétního vzdělávacího prostředí do velké míry ovlivňuje u poradenského pracovníka výběr doporučených podpůrných opatření. 


Autor: Tereza Franzová

Zdroje:

  • https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-72#p3
  • https://katalogpo.upol.cz/obecna-cast/5-skolska-poradenska-zarizeni-a-jejich-cinnost-v-oblasti-podpurnych-opatreni/5-4-vysledky-cinnosti-spz/
  • https://www.nuv.cz/ramps/spz
  • https://www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/skolska-poradenska-zarizeni
© 2019 Školní poradenské pracoviště ZŠ Bílovice nad Svitavou
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky