Školní speciální pedagog

27.05.2019

2 minuty čtení

Pozice školního speciálního pedagoga (ŠSP) je legislativně ošetřena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění aktuální novely, ve vyhlášce č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb., školském zákoně- zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Školní speciální pedagog je součástí školního poradenského pracoviště.

Práce školního speciálního pedagoga ve škole je velice rozmanitá a lze ji rozdělit do tří hlavních kategorií:

1. činnosti v oblasti práce se žáky

2. činnosti v oblasti práce s učiteli

3. činnosti v oblasti práce s rodiči

V náplni práce ŠSP se však nachází i činnosti, které nelze zařadit do žádné z výše zmíněných oblastí. Jedná se například o komunikaci a spolupráci se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně-pedagogické centrum, aj.), spolupráci s asistenty pedagoga či sebevzdělávání. ŠSP se také účastní zápisu dětí do prvních tříd a dalších aktivit a akcí školy.

Nejvíce času školní speciální pedagog věnuje práci se žáky, kdy působí v prevenci výukových obtíží a školního neúspěchu, provádí depistážní a diagnostickou činnost a v neposlední řadě činnosti intervenční. Intervenční činnosti mohou být individuální nebo skupinové, krátkodobé nebo dlouhodobé. Nejčastěji probíhají intervence formou reedukace nebo předmětu speciálně-pedagogické péče. Obě tyto činnosti bývají systematické a dlouhodobé.

K práci se žáky patří také náslechy ve třídách případně spolupráce se školním psychologem při řešení obtíží v chování dětí nebo při práci s třídními kolektivy.

Činnosti v oblasti práce s učiteli zahrnují konzultace, podporu učitelů v oblastech práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, používání pomůcek, komunikace s rodiči aj. Dále také spolupráce při tvoření individuálních vzdělávacích plánů (IVP), plánů pedagogické podpory (PLPP) aj.

Podmínkou pro úspěšnou "pomoc" dětem, je spolupráce s jejich rodiči/ zákonnými zástupci. Ve vztahu mezi ŠSP a rodiči můžeme zmínit především preventivní činnost, metodickou podporu a strukturu domácí přípravy dítěte. Školní speciální pedagog nabízí rodičům osobní konzultace či komunikaci jiným způsobem.

Školní speciální pedagog spolupracuje také na organizování přednášek a besed pro rodiče.

ŠSP je důležitým subjektem v oblasti předcházení obtíží při vzdělávání a výchově nejen přímou intervencí, ale i z hlediska poskytování informací všem stranám (žákům, učitelům, rodičům).

K práci školního speciální pedagoga patří také administrativní činnosti. ŠSP vede speciálně-pedagogickou dokumentaci a spravuje pomůcky, které spadají pod speciálně-pedagogickou činnost. 

Autor: Tereza Franzová

© 2019 Školní poradenské pracoviště ZŠ Bílovice nad Svitavou
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky