Školní poradenské pracoviště
3 minuty čtení
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) je důležitou součástí nejen základních škol. Slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb především žákům, pedagogům a zákonným zástupcům žáků. Tato poradenská služba je pro žáky školy, jejich zákonné zástupce a pedagogy vždy bezplatná. Činnost školního poradenského pracoviště vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a z vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktuálním znění.
Součástí ŠPP musí vždy být metodik prevence a výchovný poradce. Na naší škole však máme rozšířený model ŠPP a působí zde, kromě již zmíněných, také školní psycholog a školní speciální pedagog. Pod metodickým vedením ŠPP zde pracují také asistenti pedagogů.
Mezi hlavní cíle školního poradenského pracoviště patří:
- Zabezpečovat realizaci školního vzdělávacího programu (ŠVP) na všech jeho úrovních
- Zkvalitňovat a budovat příznivé klima školy
- Pracovat se všemi subjekty zapojenými do vzdělávání žáku tak, aby bylo optimálně předcházeno školní neúspěšnosti a vzniku sociálně-nežádoucích jevů
- Připravovat podmínky a rozšiřovat možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- Poskytovat a zajišťovat podpůrná opatření
- Průběžně a dlouhodobě pracovat se žáky ohroženými školním neúspěchem
- Zajistit včasnou intervenci při aktuálních problémech žáka či třídního kolektivu
- Poskytovat metodickou podporu pedagogům
- Prohloubit a zlepšit komunikaci mezi žákem, školou a zákonnými zástupci
- Koordinovat služby s ostatními zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně-pedagogické centrum, úřad práce, orgán sociálně-právní ochrany dětí atd.)
- Kariérové poradenství
- Osvětová a vzdělávací činnost (přednášky a akce pro veřejnost, práce s pedagogickým sborem)
Jednotliví členové školního poradenského pracoviště mají rozdělená pole působnosti, která se však často vzájemně potkávají a prolínají. Je proto velmi důležitá vzájemná komunikace, důvěra a otevřenost. V rámci školního poradenského pracoviště probíhají pravidelné schůzky, které napomáhají k informovanosti mezi jednotlivými členy ŠPP, jednotném přístupu, plánování postupů atd. Těchto schůzek se kromě členů školního poradenského pracoviště dle potřeby může účastnit také vedení školy či jednotliví pedagogové. O činnostech jednotlivých členů školního poradenského pracoviště se dočtete v dalších článcích.
Neoddělitelnou součástí školního poradenského pracoviště je etický kodex pracovníků, který se týká každého, kdo působí v rámci ŠPP. Nejdůležitějším kritériem tohoto působení je zajištění podpory, bezpečí, pomoci a ochrany osobních údajů klientů.
Zdroje:
- https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogický_lexikon/S/Školn%C3%AD_poradenské_pracoviště
- https://www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/legislativa
- https://www.nuv.cz/uploads/poradenstvi/legislativa/vyhlaska_72_2005_novela_2016.pdf
- https://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-reditel/1149-povinnosti-skolniho-poradenskeho-pracoviste
Autor: Tereza Franzová