Výchovný poradce
3 minuty čtení
V dnešní
složité době není v silách běžného učitele, aby se orientoval ve všech
odborných otázkách a zvládal všechny pedagogické, speciálně pedagogické,
psychologické, zdravotní, sociální a další problémy, se kterými se při své
práci setkává. Následky těchto problémů však mohou negativně ovlivňovat
výsledky jeho hlavní činnosti - vzdělávání. Proto bylo před více než 55 lety
rozhodnuto o zavedení funkce pedagogického pracovníka - specialisty do všech
škol. Protože byl nedostatek psychologů a speciálních pedagogů, dostali se na
školy speciálně vyškolení učitelé - původně poradci pro volbu povolání, ze
kterých se později stali výchovní
poradci.
Poradenské služby poskytované přímo ve škole lze považovat za nejdůležitější složku v prevenci vzniku vzdělávacích i výchovných problémů. Výchovní poradci tvořili a dodnes tvoří první linii při poskytování poradenských služeb na školách. Byli a jsou především prostředníky mezi učiteli, žáky a rodiči a dalšími odborníky - psychology a speciálními pedagogy v pedagogicko-psychologických poradnách. Dnes již naštěstí, na rozdíl od počátečních let, neleží veškerá zodpovědnost na jejich bedrech, ale na školách se stali součástí mnohem širšího poradenského týmu - školního poradenského pracoviště, který zahrnuje školního metodika prevence, případně školního speciálního pedagoga a školního psychologa.
Standardní činnosti výchovného poradce lze rozdělit na poradenské činnosti, a metodické a informační činnosti. Z výše uvedeného výčtu je patrné, že stěžejní činnosti výchovného poradce jsou spojené s kariérovým poradenstvím a péčí o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
V oblasti karierového poradenství předává výchovný poradce vycházejícím žákům a jejich rodičům informace o organizaci přijímacího řízení, termínech dnů otevřených dveří, nabídce středních škol v rámci burz středních škol, propagačních materiálů apod. Pomáhá s vyplňováním přihlášek k přijímacím zkouškám, potvrzuje prospěch, vydává zápisové lístky, případně pomáhá žákům a rodičům v rámci odvolacího řízení.
V oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami dává rodičům návrhy na odborná vyšetření, pomáhá se žádostmi o vyšetření, podílí se na tvorbě a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu pro děti se speciálními potřebami.
Mimo to je výchovný poradce zodpovědný rovněž za vedení veškeré dokumentace spojené s jeho činností a zprostředkovává styk s dalšími odborníky ze školských poradenských zařízení. Soustavně se vzdělává v oblasti výchovného poradenství a informuje rodiče žáků a jiné zákonné zástupce o činnosti zařízení výchovného poradenství, o možnostech využití jejich odborných služeb.
Při své práci úzce spolupracuje nejen se členy školního poradenského pracoviště, ale zejména s třídními učiteli, dalšími pedagogickými pracovníky a mimoškolními odborníky. Nabízí možnost individuálních konzultací žákům i jejich zákonným zástupcům při řešení výchovných a výukových problémů i v otázkách týkajících se studia na střední škole a volby povolání.
Zdroje:
- ČÁP, David, HENDRICHOVÁ, Monika, ed. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009. Meritum. Výkladová řada. ISBN 978-80-7357-498-7.
- Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č. 72/2005 Sb. Zákony pro lidi.cz[online]. Dostupný z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-72.
Autor: Mgr. Marcela Holá