Školní speciální pedagog
2 minuty čtení
Pozice školního speciálního
pedagoga (ŠSP) je legislativně ošetřena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o
poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních,
ve znění aktuální novely, ve vyhlášce č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a
studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů
mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb., školském zákoně- zákon
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Školní speciální pedagog je součástí školního poradenského pracoviště.
Práce školního speciálního pedagoga ve škole je velice rozmanitá a lze ji rozdělit do tří hlavních kategorií:
1. činnosti v oblasti práce se žáky
2. činnosti v oblasti práce s učiteli
3. činnosti v oblasti práce s rodiči
V náplni práce ŠSP se však nachází i činnosti, které nelze zařadit do žádné z výše zmíněných oblastí. Jedná se například o komunikaci a spolupráci se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně-pedagogické centrum, aj.), spolupráci s asistenty pedagoga či sebevzdělávání. ŠSP se také účastní zápisu dětí do prvních tříd a dalších aktivit a akcí školy.
Nejvíce času školní speciální pedagog věnuje práci se žáky, kdy působí v prevenci výukových obtíží a školního neúspěchu, provádí depistážní a diagnostickou činnost a v neposlední řadě činnosti intervenční. Intervenční činnosti mohou být individuální nebo skupinové, krátkodobé nebo dlouhodobé. Nejčastěji probíhají intervence formou reedukace nebo předmětu speciálně-pedagogické péče. Obě tyto činnosti bývají systematické a dlouhodobé.
K práci se žáky patří také náslechy ve třídách případně spolupráce se školním psychologem při řešení obtíží v chování dětí nebo při práci s třídními kolektivy.
Činnosti v oblasti práce s učiteli zahrnují konzultace, podporu učitelů v oblastech práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, používání pomůcek, komunikace s rodiči aj. Dále také spolupráce při tvoření individuálních vzdělávacích plánů (IVP), plánů pedagogické podpory (PLPP) aj.
Podmínkou pro úspěšnou "pomoc" dětem, je spolupráce s jejich rodiči/ zákonnými zástupci. Ve vztahu mezi ŠSP a rodiči můžeme zmínit především preventivní činnost, metodickou podporu a strukturu domácí přípravy dítěte. Školní speciální pedagog nabízí rodičům osobní konzultace či komunikaci jiným způsobem.
Školní speciální pedagog spolupracuje také na organizování přednášek a besed pro rodiče.
ŠSP je důležitým subjektem v oblasti předcházení obtíží při vzdělávání a výchově nejen přímou intervencí, ale i z hlediska poskytování informací všem stranám (žákům, učitelům, rodičům).
K práci školního speciální pedagoga patří také administrativní činnosti. ŠSP vede speciálně-pedagogickou dokumentaci a spravuje pomůcky, které spadají pod speciálně-pedagogickou činnost.
Autor: Tereza Franzová