Co mám dělat, když...
3 minuty čtení
Začátek školního roku
s sebou často přináší mnoho nových povinností, a to nejen pro rodiče, ale
především pro žáky samotné. Zapisovat si všechny informace, dávat pozor,
nevykřikovat, správně sedět, nelelkovat, atd. Pro některé z nich může být
start do nového školního roku náročný, u jiných se mohou jisté typy obtíží
projevit až po čase.
Za důležité považujeme se dětí ptát, jak se jim ve škole daří, mít přehled o jejich prospěchu a chování, spolupracovat s nimi na přípravě do školy, zajímat se o jejich postavení v kolektivu, chodit na třídní schůzky, a tím předcházet jakýmkoli potížím.
Může se ovšem stát, že i přesto všechno se u vašeho dítěte objeví problém, který může přímo ovlivnit jeho školní docházku. Potom je vhodné vědět, jak se k dané situaci co nejlépe postavit, jakým způsobem je možné daný problém efektivně řešit.
Vždy záleží, jaký problém u svého dítěte vnímáte a zda jej vnímá i dítě samotné. Záleží také na věku dítěte a jeho individuálních schopnostech. Pokud věk a schopnosti vašeho dítěte umožňují zapojit jej do řešení vzniklé situace nebo řešení situace přenechat na něm a předat mu tak více zodpovědnosti a samostatnosti, jedná se o ideální stav.
Níže se pokusíme popsat možné situace, se kterými se lze nejčastěji setkat a v bodech navrhnout vhodná řešení. Každá situace vyžaduje individuální přístup a řešení se tak nemusí plně shodovat s navrženými postupy. Jak jsme již zmínily, je důležité, aby rodič s dítětem o dané záležitosti mluvil - zda si je dítě vědomo problému a má vůbec zájem a chuť jej řešit.
Ve chvíli, kdy školní speciální pedagog nebo školní psycholog dostane informaci o možných potížích žáka, probíhá ve velké většině případů nejdříve konzultace s třídním učitelem nebo zákonným zástupcem (záleží, ze které strany přijde prvotní podnět). Poté většinou následuje náslech v hodině, úprava metod a organizace vzdělávání (zasedací pořádek, změna přístupu k žákovi, aj.). Následně navrhujeme zákonnému zástupci možnosti řešení a domlouváme se na dalším postupu.
Co mám tedy dělat, když:
- Má moje dítě potíže se čtením, psaním nebo počítáním
Situaci zkonzultovat s: TU, ŠSP, učitelem předmětu, ve kterém se potíže vyskytují V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.
- Mám u mého dítěte podezření na poruchu učení
Situaci zkonzultovat s: TU, ŠSP, učitelem předmětu, ve kterém se potíže vyskytují
V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.- Mám u mého dítěte podezření na poruchu chování
Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP
V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.- Moje dítě neví, jak se má učit
Nastavit si s dítětem vhodné podmínky k učení (kdy a kde se mu nejlépe učí, kdo mu může s učením pomoct, atd.)
Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP
- Moje dítě si často stěžuje na bolest hlavy nebo břicha
1) Kontaktovat pediatra - nechat vyvrátit fyzickou příčinu potíží
2) Ptát se dítěte a zaznamenávat změny, které mohou situaci způsobovat (změny v rodině, stěhování, nový kolektiv, kamarádi, aj.).3) Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP
V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.
- Moje dítě se nedokáže soustředit
Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP
- Moje dítě se necítí dobře v kolektivu
- Mluvit s dítětem, zjistit co nejvíce informací, ale "nepáčit" je z dítěte za každou cenu
- Ujistit se, že dítě opravdu chce situaci řešit přes rodiče, případně ho odkázat za někým, ke komu má důvěru- Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP
V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.
- Moje dítě nevychází s učitelem, asistentem, vychovatelem
- Mluvit s dítětem o tom, co se změnilo a co pro zlepšení situace může udělat samo
- Situaci zkonzultovat s: ŠP, ŠSP, TU (pokud je to možné)TU - třídní učitel
ŠSP - školní speciální pedagog
ŠP - školní psycholog
Autor: Tereza Franzová, Monika Kolářová