Co mám dělat, když...

02.09.2019

3 minuty čtení

Začátek školního roku s sebou často přináší mnoho nových povinností, a to nejen pro rodiče, ale především pro žáky samotné. Zapisovat si všechny informace, dávat pozor, nevykřikovat, správně sedět, nelelkovat, atd. Pro některé z nich může být start do nového školního roku náročný, u jiných se mohou jisté typy obtíží projevit až po čase.

Za důležité považujeme se dětí ptát, jak se jim ve škole daří, mít přehled o jejich prospěchu a chování, spolupracovat s nimi na přípravě do školy, zajímat se o jejich postavení v kolektivu, chodit na třídní schůzky, a tím předcházet jakýmkoli potížím. 

Může se ovšem stát, že i přesto všechno se u vašeho dítěte objeví problém, který může přímo ovlivnit jeho školní docházku. Potom je vhodné vědět, jak se k dané situaci co nejlépe postavit, jakým způsobem je možné daný problém efektivně řešit.

Vždy záleží, jaký problém u svého dítěte vnímáte a zda jej vnímá i dítě samotné. Záleží také na věku dítěte a jeho individuálních schopnostech. Pokud věk a schopnosti vašeho dítěte umožňují zapojit jej do řešení vzniklé situace nebo řešení situace přenechat na něm a předat mu tak více zodpovědnosti a samostatnosti, jedná se o ideální stav.

Níže se pokusíme popsat možné situace, se kterými se lze nejčastěji setkat a v bodech navrhnout vhodná řešení. Každá situace vyžaduje individuální přístup a řešení se tak nemusí plně shodovat s navrženými postupy. Jak jsme již zmínily, je důležité, aby rodič s dítětem o dané záležitosti mluvil - zda si je dítě vědomo problému a má vůbec zájem a chuť jej řešit.

Ve chvíli, kdy školní speciální pedagog nebo školní psycholog dostane informaci o možných potížích žáka, probíhá ve velké většině případů nejdříve konzultace s třídním učitelem nebo zákonným zástupcem (záleží, ze které strany přijde prvotní podnět). Poté většinou následuje náslech v hodině, úprava metod a organizace vzdělávání (zasedací pořádek, změna přístupu k žákovi, aj.). Následně navrhujeme zákonnému zástupci možnosti řešení a domlouváme se na dalším postupu.

Co mám tedy dělat, když:

  • Má moje dítě potíže se čtením, psaním nebo počítáním

Situaci zkonzultovat s: TU, ŠSP, učitelem předmětu, ve kterém se potíže vyskytují     V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.

  • Mám u mého dítěte podezření na poruchu učení

Situaci zkonzultovat s: TU, ŠSP, učitelem předmětu, ve kterém se potíže vyskytují

V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.

  • Mám u mého dítěte podezření na poruchu chování

Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP

V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.

  • Moje dítě neví, jak se má učit

Nastavit si s dítětem vhodné podmínky k učení (kdy a kde se mu nejlépe učí, kdo mu může s učením pomoct, atd.)

Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP

  • Moje dítě si často stěžuje na bolest hlavy nebo břicha

1) Kontaktovat pediatra - nechat vyvrátit fyzickou příčinu potíží

2) Ptát se dítěte a zaznamenávat změny, které mohou situaci způsobovat (změny v rodině, stěhování, nový kolektiv, kamarádi, aj.).
3) Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP

V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.

  • Moje dítě se nedokáže soustředit

Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP

  • Moje dítě se necítí dobře v kolektivu

- Mluvit s dítětem, zjistit co nejvíce informací, ale "nepáčit" je z dítěte za každou cenu

- Ujistit se, že dítě opravdu chce situaci řešit přes rodiče, případně ho odkázat za někým, ke komu má důvěru
- Situaci zkonzultovat s: TU, ŠP
V ideálním případě informovat všechny zmíněné osoby nebo se ujistit, že si informaci mezi sebou předají.

  • Moje dítě nevychází s učitelem, asistentem, vychovatelem

- Mluvit s dítětem o tom, co se změnilo a co pro zlepšení situace může udělat samo

- Situaci zkonzultovat s: ŠP, ŠSP, TU (pokud je to možné)


TU - třídní učitel

ŠSP - školní speciální pedagog

ŠP - školní psycholog


Autor: Tereza Franzová, Monika Kolářová

© 2019 Školní poradenské pracoviště ZŠ Bílovice nad Svitavou
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky