Asistent pedagoga

10.06.2019

2 minuty čtení

Asistent pedagoga (dále jen AP) je pedagogický pracovník, jehož hlavním cílem je podpora práce pedagoga při práci se žáky, kteří vyžadují zvýšenou míru podpory ve vzdělávání (pomáhá tedy učiteli v zapojení žáků do výuky, pracuje v rámci jeho pokynů).

Prostřednictvím AP dochází k naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání u dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho náplň práce vychází ze školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících, konkrétně z vyhlášky     č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Ve školním roce 2018/2019 pracuje na ZŠ Bílovice nad Svitavou celkem deset asistentů pedagoga, šest z nich na prvním stupni a čtyři na stupni druhém. Většina z asistentů pedagoga je zároveň také vychovatelem ve školní družině.

Mezi hlavní činnosti AP patří například pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází. Pomáhá žákům v adaptaci na školní prostředí, při výuce a při přípravě na výuku nebo při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou. 

Během své přímé činnosti toho ale AP většinou stíhá mnohem více - kontroluje plnění zadaných úkolů, opakuje instrukce poskytnuté učitelem, zaškoluje žáka při práci s pomůckami a pracovními listy, pomáhá při orientaci v prostoru a čase či v navazování sociálních kontaktů, atd. Hlavním cílem práce AP ve spolupráci s daným učitelem(i) ovšem nadále zůstává dosažení maximální možné samostatnosti žáka.

Do nepřímé činnosti AP lze zařadit například konzultace s učiteli, členy školního poradenského pracoviště a zákonnými zástupci. Asistent pedagoga, pokud je to žádoucí, pomáhá s přípravou didaktických pomůcek, zajišťuje dohled nad žáky během vyučování a o přestávkách, účastní se pedagogických rad a třídních schůzek, podílí se na přípravě soutěží či výzdoby třídy. V neposlední řadě je zapojen do tvorby, realizace a revize plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů.

Nedílnou součástí jeho práce je také základní výměna informací o aktuálním stavu a potřebách žáka i o probraném učivu, stejně tak spolupráce s třídními učiteli a dalšími vyučujícími, pracovníky školního poradenského pracoviště (u nás na škole formou pravidelných měsíčních setkání) a dále s vedením školy, popř. se zákonnými zástupci žáků.

Autor: Monika Kolářová

© 2019 Školní poradenské pracoviště ZŠ Bílovice nad Svitavou
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky